??

En sak som jag inte fattar är att alla "fjortisar" är så populära :O Dom som röker, dricker, skolkar, sminkar sig i ton av foundation och mascara och är kaxiga blir jätte populära bland alla killar och tjejer. Varför? Gillar alla kaxiga personer eller? Dom är inte snälla och ser inte bra ut men alla älskar dom och vill vara med dom och försöker efterlikna dom. Men vi som inte röker, dricker eller är kaxiga ser ingen. Vi normala, vi som är inte skolkar och inte stinker rök blandat med massor av parfym för att dölja rök lukten, vi finns inte? Om en "fjortis" får bra betyg på ett prov så säger dom "populära" inte så mycket om det men om någon annan person får bra betyg så är man en pluggis. Det är väl endå ingen skillnad? Om en "fjortis och en icke "fjortis" gör samma sak så behandlas dom olika. Icke "fjortisen till det sämre och "fjortisen" till det bättre.
Jag tror att det är många som inte vågar säga att "jag gillar...." eftersom den dom gillar kanske inte är populär utan betraktas som "tönt", och en tönt får man ju inte gilla enligt dom som "bestämmer". Om man skulle säga att man gillar "tönten" så skulle man bli mobbad och utstött och det vill man ju inte. Då är man tyst istället och gillar personen i hemlighet. Det tycker jag är fel. Varför ska man inte kunna säga rakt ut vem man gillar? Det skulle vara nog svårt att säga det även om man visste att ingen "mobbar" mig om jag säger det rakt ut. Om man gillar någon nu måste han/hon passa in för att var "godkänd" av alla andra i "gänget". Jag ska kunna gilla vem jag vill utan att någon ska lägga sig i! Det är mitt liv inte ditt.
Sen förstår jag inte varför alla tyckar att det är så coolt att köra moppe utan hjälm. Varför är det så coolt för? Alla tänker att "jag ramlar ju inte" eller "jag kör ju försiktigt och då kan jag köra utan hjälm" men jag tänkte också att jag inte skulle ramla men jag ramlade och det var inte skönt! Jag hade i alla fall hjälmen på mig vilket kanske räddade mitt liv. Jag kan inte tänka mig att åka moppe utan hjälm (Särskillt inte efter olyckan) men då tycker typ alla att man är knäpp och feg. Jag är inte feg men jag vill leva mitt liv och inte dö om jag kunde ha hindrat det genom att ha hjälm på mig. Om alla skulle köra med hjälm så skulle ingen bli "mobbad" eller bli kallad fegis utan då skulle ju alla se likadana ut och ingen skulle bry sig om att mobba någon för att den har hjälm.
Jag tycker att vuxna borde föregå med gott exempel, t.ex. genom att cykla med hjälm och åka moppe med hjälm. Barn gör inte som dom vuxna säger utan barn gör som dom vuxna gör!  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet =)

2010-10-25 @ 20:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0